Denkt u bij het woord “leesbaar” aan een supersaai boek waarvoor iedereen moeite moet doen om het te lezen? Of associeert u het woord misschien met die prentenboeken voor kinderen die vol staan met gedetailleerde illustraties en in een paar minuten uit te lezen zijn? Geen van beide is juist. Lezen is iets waar de meeste mensen van genieten. Daarom zijn er waarschijnlijk zoveel boeken. Maar ook al is lezen iets waar de meeste mensen van houden, het is niet zo eenvoudig als u misschien denkt. We leven in een wereld waarin de aandachtsspanne elke dag kleiner wordt, wat betekent dat gebruikers vaak binnen enkele seconden beoordelen of de inhoud van uw site hun tijd waard is of niet. Dit betekent ook dat leesbaarheid – hoe gemakkelijk het voor uw gebruikers is om te begrijpen wat ze op het scherm zien – een belangrijke rol speelt bij het succes van uw site.
Tekstgrootte en kleur
Het eerste wat veel mensen opvalt aan een website is het kleurenschema en de tekstgrootte. U denkt misschien dat iedereen de tekst op uw site zal lezen, maar de realiteit is dat veel mensen dat niet doen. Mensen die uw site bijvoorbeeld op hun mobiele apparaat bezoeken, moeten wellicht inzoomen om de tekst te kunnen lezen. Ingezoomde tekst is vaak te klein om comfortabel te lezen, wat betekent dat bezoekers die inzoomen de inhoud misschien alleen maar scannen en belangrijke details missen. Om ervoor te zorgen dat mensen uw belangrijke details niet missen, moet uw tekst zo groot zijn dat hij op elk apparaat goed leesbaar is. Over het algemeen is een 12-punts lettertype een goede grootte voor desktopsites, terwijl een 16-punts lettertype beter is voor mobiele sites.
Layering
Een beeld zegt misschien meer dan duizend woorden, maar soms kan het juiste (of verkeerde) beeld misleidend zijn. Als u wilt dat mensen uw inhoud zonder enige twijfel begrijpen, moet u ervoor zorgen dat de afbeelding die u gebruikt relevant is. Dat betekent niet dat je voor elke blogpost dezelfde afbeelding moet gebruiken. In feite is het gebruik van dezelfde afbeelding voor elk blogbericht een slechte zaak. Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je een blogbericht hebt over het verschil tussen SEO en SEM. De afbeeldingen in je bericht kunnen twee appels en twee sinaasappels zijn. De afbeeldingen zijn relevant voor uw bericht, maar ze zijn ook vrij algemeen. Als u deze afbeeldingen in elk bericht gebruikt, kunnen uw lezers in de war raken en denken dat u steeds weer hetzelfde bericht schrijft. Gebruik daarom alleen afbeeldingen die relevant zijn voor elke afzonderlijke blogpost. Zo zullen je lezers nooit twijfelen aan de relevantie van de afbeeldingen.
Lettertype en lettergrootte
Elke lezer heeft zijn eigen voorkeur voor lettertype en lettergrootte. Dit betekent dat het gebruik van een lettertype en -grootte die de meerderheid van uw lezers het meest aanspreken, uiterst belangrijk is voor de leesbaarheid van uw inhoud. Als u uw inhoud beter leesbaar wilt maken, moet u een lettertype en -grootte kiezen die groot genoeg zijn om zonder problemen te worden gelezen. Het is ook een goed idee om ervoor te zorgen dat het lettertype en de lettergrootte gemakkelijk te lezen zijn, wat betekent dat ze niet mogen afleiden. Sommige lettertypes zijn bijvoorbeeld decoratiever dan andere, wat betekent dat ze misschien niet het juiste type lettertype zijn voor uw inhoud. Als u ervoor wilt zorgen dat uw inhoud zo leesbaar mogelijk is, moet u een gewoon lettertype kiezen.
Witruimte
Ontwerpers gebruiken vaak de uitdrukking “witte ruimte” als ze het hebben over hoe je inhoud leesbaarder kunt maken. Met andere woorden, witte ruimte verwijst naar de lege ruimte tussen paragrafen en de afbeeldingen op uw site. Witruimte wordt al sinds mensenheugenis gebruikt in vormgeving, maar pas sinds kort wordt het belang ervan voor vormgeving en leesbaarheid ingezien. Als u uw inhoud leesbaarder wilt maken, moet u wat witruimte laten tussen paragrafen en afbeeldingen. Zo ziet uw inhoud er minder onoverzichtelijk en gemakkelijker leesbaar uit.
Conclusie
Zoals u ziet, zijn er verschillende manieren om uw inhoud leesbaarder te maken. Als je ze stuk voor stuk leest, ben je misschien tot de conclusie gekomen dat sommige van deze technieken effectiever zijn dan andere. U moet echter in gedachten houden dat het er echt om gaat dat de technieken die u gebruikt de inhoud op uw site leesbaarder maken. Als u uw inhoud leesbaarder wilt maken, moet u een lettertype en lettergrootte kiezen die groot genoeg zijn om zonder problemen te worden gelezen. Het is ook een goed idee om ervoor te zorgen dat het lettertype en de lettergrootte gemakkelijk te lezen zijn, wat betekent dat ze niet mogen afleiden.